lunes, 21 de octubre de 2019

Antoloxía de testos pa trabayar la competencia matemática dende Llingua Asturiana


L'ún de marzu de 2011 punxi unes sesiones nel CPR d'Uviéu pa trabayar competencies dende'l PLEI y dende l'asignatura de llingua asturiana (Competencies básiques en llingua asturiana y aplicación didáctica de les TIC). Llevé daquella dellos testos que son los que vos ufierto equí pa que podáis sacái provechu:


I


"Los númberos primos son namás esactamente divisibles por 1 y por sigo mesmos. Ocupen el so sitiu na infinita serie de los númberos naturales y tán, como tolos demás, emparedaos ente otros dos númberos, anque ellos más separaos ente sigo. Son númberos solitarios, sospechosos, y por eso encantaben a Mattia, qu'unes vegaes pensaba que nesa serie figuraben por erru, como perlles encartiaes nun collar, y otres vegaes que tamién ellos quedríen ser como los demás, númberos normales y corrientes, y que por dalguna razón nun podíen. Esto último pensábalo sobremanera pela nueche, nesi estáu previu al suañu en que la mente produz milenta imáxenes caótiques y ye enforma débil pa engañase a sigo mesmu.
Nel primer cursu de la universidá estudiara ciertos númberos primos más especiales que'l restu, y a los que los matemáticos llamen primos ximielgos: son pareyes de primos socesivos, o meyor, casi socesivos, yá que ente ellos siempres hai un númberu par que-yos torga dir realmente xuníos, como'l 11 y el 13, el 17 y el 19, el 41 y el 43. Si se tien paciencia y se sígue cuntando, afayaráse qu'estes pareyes apaecen cada vez con menos frecuencia. Lo qu'atopamos son númberos primos aisllaos, como perdíos nesi espaciu silenciosu y rítmicu fechu de cifres, y unu tien l'angustiosa sensación de que les pareyes topaes enantes nun son sinón fechos casuales, y que'l verdaderu destín de los númberos primos ye quedase solos. Pero cuando, yá cansaos de cuntar, disponemos a dexalo, atopamos de secute con otros dos ximielgos estrechamente xuníos. Ye convencimientu xeneral ente los matemáticos que, por mui atrás que quede la postrera pareya, siempres va acabar apaeciendo otra, anque hasta esi momentu naide pueda predicir ónde.
Mattia pensaba qu'él y Alice yeren eso, dos primos ximielgos solos y perdíos, próximos pero nunca xuntos. A ella nun lo dixera. Cuando s'imaxinaba confiándo-y coses asina, la fina capa de sudu que cubría les sos manos s'evaporaba y mientres los siguientes diez minutos nun yera a tocar nada."

Paolo Giordiano, La soledá de los númberos primos.

II

—¿Dalgún de vós sintió falar de la secuencia numbérica de Fibonacci?

            El nuestru silenciu respondió por sí solu.
            —Foi introducida n'Europa alredor del añu 1200 por Leonardo Pisano, tamién conocíu como Fibonacci, depués d'estudiar n'Exiptu. El verdaderu orixe vien d'amunchayá, d'un pasáu desconocíu. Mirái —Enseñónos un papel. Escrita nél había una serie de númberos: 1,1, 2, 3, 5, 8, 13, 31, 34, 55—. ¿Veis la pauta?
            —Pámique una vegada probé suerte con ella na llotería —dixo Talma—. Nun salió ganadora.
            —Non, ¿veis cómo funciona?— insistió'l sabiu—. Ca númberu ye la suma de los dos anteriores. El siguiente na secuencia, sumando 34 y 55, sedría 89.
            —Fascinante—dixo Talma.
            —Lo asombróso que tien esta serie ye que, con xeometría, pues representar la secuencia non como númberos, sinón como una pauta xeométrica. Fáeslo dibuxando cuadraos.—Dibuxó dos cuadradinos ún al llau del otru y punxo un númberu 1 dientro de cada cuadráu—. ¿Veis?, equí tenemos los dos primeros númberos de la secuencia. Agora dibuxamos un tercer cuadráu al llau de los primeros dos, faciendo que seya tan llargu como los cuadraos sumaos y marcámoslu col númberu 2. Llueu dibuxamosun cuadráu colos llaos tan llargos como'l cuadráu del númberu 1 y un cuadráu del númberu 2 sumaos, y marcámoslu col númberu 3. ¿Veis?—dibuxaba aína—. El llau del cuadráu nuevu ye la suma de los dos llaos cuadros de los que vien, del mesmu mou que'l númberu nuna secuencia de Fibonacci ye la suma de los dos númberos que lu preceden. Los cuadraos crecen bien rápido n'área.
            Nun entardó en crear una imaxe como esta:



            —Y esi númberu qu'hai enriba del too, el 1,6 nun sé cuántos, qué significa?—Entrugué.

            —Ye la proporción de la llargura del llau de caún de los cuadraos tocántenes al cuadráu de los llaos que lu preceden— retrucó Jomard—. Fixaos en que los llaos del cuadráu marcáu 3 tienen una llargura proporcional colos llaos del cuadráu 2 como, digamos, la proporción ente'l cuadráu 8 y el cuadráu 13.
            —Nun lo entiendo.
            —¿Veis cómo la llinia d'arriba del cuadráu 3 queda dividida en dos llargures desiguales pola xuntura de los cuadraos 1 y 2?—dixo Jomard, con paciencia—. Esa proporción ente'l llargor de la llinia llarga repítese una y otra vegada, ensin importar lo grande que llegueis a facer esti diagrama. La llinia llarga nun tien 1,5 veces la llargura de la curtia, sinón 1,618 veces, o lo que os griegos y los italianos llamaben el númberu auriu, o sección auria.
            Tanto Talma como yo llevantemos un poco.
            —¿Queréis dicir qu'ehí hai oru?
            —Non, magüetos.—Jomard sescudió la cabeza asonsañando tar disgustáu, al empar que nos miraba con un despreciu cómicu—. Namás que les proporciones paecen perfectes cuando s'apliquen a l'arquitectura, o a monumentos como esta pirámide.Hai dalgo nesa relación que ye, de mano, agradable al miralo. Les catedrales foron costruyíes pa reflexar esos númberos divinos. Los pintores del Renacimientu dividíen los llenzos en rectángulos y triángulos que repitíen la sección auria pa llograr una confección ceremoniosa. Los arquitectos griegos y romanos usábenla en templos y palacios. Agora, tenemos que confirmar la mio conxetura con midiciones más precises que les que ficimos güei, pero dame que la inclinación d'esta pirámide foi fecha asina presisamente pa que representara esti númberu auriu, 1,618.
            —¿Qué tien que ver la bígara con too esto?
            —A eso voi. (...) Veréis, la secuencia Fibonacci traducida a xeometría de Fibonacci, crea ún de los diseños más hermosos qu'esisten na naturaleza. Dibuxemos un arcu al tresviés d'estos cuadraos, dende una esquina fasta la otra, y llueu unamos los arcos. —Enseñónos el dibuxu—. Entós vamos algamar una imaxe como esta:



(...) De la que tomes la secuencia de Fibonacci y la apliques a la xeometría, y dempués apliques esa xeometría a la naturaleza, ves que'l mesmu Dios utiliza esta sublima pauta numbérica, esta espiral perfecta. Vais atopar la espiral na cabeza de la semina d'una flor o nes semines d'una piña. Los pétalos de munches flores son númberos de Fibonacci.

Dietrich, William, Les pirámides de Napoleón, Zeta Bolsillo, Barcelona, 2007

III 

-¡Sí, inorante!- respondió con tonu de trunfu-. Voi esplicate. Los pitagóricos teníen como emblema’l pentágonu regular… ¿Por qué?... Por ser el polígonu más máxicu de toos. Yo mesmu adoro tolos díes el pentágonu… ¿Por qué crees que la potencia militar mundial más grande de tolos tiempos, los Estaos Xuníos, tienen al so estáu mayor militar nun edificiu pentagonal llamáu, y perdonái la redundancia, el Pentágonu?...
-Nun sabría dicí-y-respondió Marta humildosa pero escapándo-y una sorrisa maliciosa, que namás yo supi interpretar.
-…Porque esa figura escuende unes relaciones “matemátiques” sublimes… Pitágores descubrió que la relación ente la diagonal y el llau d’un pentágonu regular yera la razón matemática que buscaben dende hai sieglos los babilonios y que representaba la esencia de la Perfeición. Ello ye qu’esta razón llamóse pol so valir… ¡el Númberu Aureu!... ¡El Ser y l’esistir de la nuestra Secta!
-¿Y cuál ye esi númberu?-entrugó Marta poniendo cara de tar empapirotiada.
-Esi númberu nun pue lleese enxamás dafechu, porque ye irracional, ye dicir, tien infinites cifres decimales que nun siguen un períodu definíu y anque quixéremos nomálu tendríemos que tar una etenridá diciendo cifres, pues darréu d’una diría otra… y otra… y otra… Asina hasta siempre.
-¿Y cómo seyendo irracional pue representar la esencia de la Perfeición?-tornó a entrugar Marta faciendo filosofía barata-. ¿Cómo daqué perfeuto nun pues ser racional?
-…¡Nun quier dicir qu’al ser irracional vaiga ser imperfeutu, non!-rióse con guasa y superioridá-; sinón que ye un númberu tan singular que nun podemos reduccilu a un vulgar y ordinariu decimal, yá que nun ye a espresase como’l cociente de dos enteros… ¡Esto ye lo que significa la irracionalidá en matemátiques! Pues bien, esi númberu val… Aprosimando, claro, 1,6180339887… Y asina hasta l’infinitu…
[…]
            -Nos tiempos d’Alfonso II, aportó a Uviéu un sacerdote aureu, venía escapando d’una muerte segura a manes d’unos enemigos que descubrieren quién yera. Na Corte del rei Alfonso llogró ser conseyeru y arquiteutu real, el so nome yera…
           
-¡Tioda!- adelantróse Marta, que tamién sabía abondo d’Hestoria Medieval.
            -…¡Sí neña!... ¡Tioda!-dixo almiráu’l Sumu-. Esti misteriosu Tioda foi’l constructor de Santuyanu, los palacios reales, San Salvador y la Cámara Santa. Emplegó nos planos tola so conocencia de la Matemática Máxica y pasó-y el saber a un discípulu. Nel reináu del siguiente monarca astur, Ramiro, esi discípulu allevantó n’Uviéu la mayor xenialidá, xunta’l Partenón, de tolos tiempos: Santa María del Naranco… ¿conoceréisla, non?
            -¡Sumu sacerdote, nun nos ofienda!-glayé con muncha educación, siguiéndo-y la corriente.
            -Sabíes-y que Santa María del Naranco foi enantes d’ilesia pabellón real de caza?... Pues bien –continuó’l Sumu-, les fachaes este y oeste tán na proporción del rectángulu aureu mesmu: 1, 618… por 1. L’arquiteutu bien sabía qu’eses proporciones yeren máxiques y concentraríen tolos poderes de la Perfeición nesi puntu. Eso daría-y al rei Ramiro la fuerza y la maxa pa ser a cazar toles pieces qu’él quixera: osos, llobos, xabariles, venaos… El númberu Aureu protexíalu y dába-y poder, como les pintures de les cueves prehestóriques garantizaben la caza y l’ésitu a los homes de piedra. Ramiro revistióse asina de los poderes d’un chamán.

Miguel Solís Santos, El secretu de la cámara de cuarzu, Uviéu, Trabe, 2007




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