domingo, 13 de octubre de 2019

Un cuentín de mieu, de José Luis Rendueles


Un cuentín de mieu
de José Luis Rendueles

Fai cincuenta años nun pueblín de Grao, la víspera de Tolosantos, había dellos paisanos chumando nel chigre. Yera una nueche especialmente escura, con una nublina trupo arrastrada por rabaseres d’un airón frío que trescalaba la ropa. Siendo’l día que yera, y tando como taba fuera, los veceros entamaron a contar hestories de güercos y pantasmes. Ente ellos, el más miedica paecía Nolín, y cuando dalguién-y lo echó en cara retrucó mui farrucu qu’él nun tenía mieu nengún. Una cosa llevó a la otra y nel intre había una apuesta enriba la mesa: a que nun s’atrevía a dir esa mesma nueche al cementeriu y clavar un cartelu na tumba d’un vecín qu’acababa morrer.
Pidieron cartón y un plumín al chigreru, y con lletra bien curioso escribieron: “Equí tuvo Nolín, nuna nueche de perros”. Y p’allá foi’l probe infeliz, acoyonáu pero col calorín que da l’oruxu abellugáu nel pechu, col cartelu baxo’l brazu, un martiellu y media docena clavos.
Nunca volvió. Los veceros del chigre camentaron que colara pa casa tres pensalo meyor, pero apaeció muertu nel cementeriu al otru día. Clavar, clavara’l cartelu, pero como tenía les mangues de la chaqueta mui anches, clavárase a sigo mesmu ensin dase cuenta y morriera del sustu, la cara desencaxada, cuando intentó separtase y sintió que lu garraben pela manga.

XERES PA FACER EN LLEENDO’L TESTU
Llee con atención y nun tengas mieu preguntar aquelles coses que nun entiendas


1)      Identifica’l tipu de testu (0,5) y di qué elementos característicos d’esi tipu de testos yes quien a estremar, poniendo ejemplos, del testu (1 ptu)
2)     ¿Qué importancia tien pa la historia qu’esta asoceda la víspera de Tolosantos? (1 ptu)
3)     ¿Cómo inflúi la situación atmosférica na la historia? (1 ptu.)
4)     ¿Por qué aceptó l’apuesta Nolín? (1 ptu)
5)     ¿Quién-y tiraba de la manga a Nolín? (1 ptu)
6)     ¿Ganó Nolín l’apuesta? (1 ptu)
7)     ¿Quién yera’l muertu? (1 ptu)
8)    ¿Paezte que ye en verdá un cuentu de mieu? Xustifica la to rempuesta. (1 puntu)
9)     Redacta una noticia sobre esti sucesu que caltenga la estructura de les noticies (0,5), faciendo por mantener un estilu oxetivu (0,5) y con un pallabreru apropiáu y con procuru ortográficu (0,5)

No hay comentarios:

Publicar un comentario